Twyyso combineert de mogelijkheden van Social Media met bestaande businessmodellen. Een concept dat uitgevers, tv-zenders en programmamakers in staat stelt op unieke wijze content om te zetten in klinkende munt en ook meer engagement te realiseren.
Deze blogposting is een samengevatte gedachtengang over de inzet van twitter voor het amateurvoetbal. De uitgangspunten voor het concept zijn wat mij betreft:
met betrekking tot het eerste elftal van een vereniging veronderstel ik dat niet alleen de prestaties van het eerste meer dan gemiddelde interesse hebben, maar ook de overige wedstrijden in die poule.
Voor een gedetailleerde beschrijving neem ik even Kozakken Boys als voorbeeld. Het eerste komt uit in Hoofdklasse B op Zaterdag, daarvoor bedenk ik de hashtag #HOOFDBZA. Dat heb je nodig om onderscheid te kunnen maken met bv. Hoofdklasse A op Zondag.
In tegenstelling tot de organische hashtag-vorming bij het betaalde voetbal, moet je bij het amateurvoetbal denk ik vaste twitter-afkortingen bepalen. In de mix van het concept zou in mijn ogen een partij als Datawiresport dat op zich moeten nemen. Wanneer ik dan de clubs in de klasse van Kozakken Boys op een rij zet, betekent dat de volgende afkortingen:
Xerxes = #XER
GVVV = #GVVV
Kozakken Boys = #KOZ
Montfoort = #MON
Nieuw Lekkerland = #NLE
RVVH = #RVVH
ASWH = #ASWH
Zwaluwen = #ZWA
Kloetinge = #KLO
LRC Leerdam = #LRC
Rijsoord = #RIJS
Heerjansdam = #HEER
NSC = #NSC
DTS Ede = #DTS
Deze twitter-afkortingen bepaal je eenmalig en vervolgens communiceer je dat consequent (bv. bij de aankondiging van wedstrijden, websites, programmaboekjes etc.). Let wel, in dit voorbeeld zijn ze arbitrair. Je kunt bv. overwegen om consequent de jaartallen van clubs mee te nemen.
Daarnaast kondig je bij elke wedstrijd de hashtag aan die bezoekers langs de lijn moeten gebruiken bij de wedstrijd die ze bezoeken. Neem ik het programma van 11 december jl. als voorbeeld, dan zou dat de volgende hashtags betekenen:
GVVV-NSC = #GVVVNSC
Heerjansdam-Kozakken Boys = #HEERKOZ
LRC Leerdam-Kloetinge = #LRCKLO
Montfoort-DTS Ede = #MONDTS
Nieuw Lekkerland-ASWH = #NLEASWH
Rijsoord-Zwaluwen = #RIJSZWA
Xerxes DZB-RVVH = #XERRVVH
Om te voorkomen dat je in je timeline updates krijgt van wedstrijden die er niet toe doen, maar waarbij wel sprake is van dezelfde hashtags, zul je ook de (eenmalig vastgestelde) hashtag van de klasse moeten communiceren i.c. #HOOFDBZA.
In je twitterfontein bepaal je vervolgens elke week de wedstrijden. Wil een club alleen de wedstrijd van Kozakken Boys, dan ontstaat er een andere variant, maar probeer je maar eens voor te stellen dat je de zaak aan het draaien krijgt: tijdens de wedstrijden krijg je veel pageviews van de thuisblijvers en met een fraai vormgegeven twitterfontein, voorzien van sponsormogelijkheden, heb je ook een commerciële propositie: “Intersport sponsort de tweet-standen van hoofdklasse B, zaterdagamateurs”.
Deze propositie lijkt me uitermate geschikt voor een uitgever van lokaal nieuws, zeker een uitgever die ook nog papier tot zijn beschikking heeft, want in de krant kan er dan een rubriek “Voetbaltweets van de week” komen. Aan de “achterkant van deze fonteingedachte” zou Datawiresport dan de officiele uitslagen en standen in een widget per club/klasse kunnen aanbieden, ook weer met de mogelijkheid tot sponsoring van de klasse.
Vincent Leenders
(Bericht eerder geplaatst op Mediamiks.nl)
Vincent Leenders